Skip to main content
Announcements
Live today at 11 AM ET. Get your questions about Qlik Connect answered, or just listen in. SIGN UP NOW
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Not applicable

Tableau dynamique : affichage d'une expression selon une dimension

Bonjour,

J'ai un souci sur un tableau croisé dynamique, où je souhaite afficher ou non mes indicateurs selon une dimension.

Ma table de faits est une table creuse constituée de trois types de faits.

La marque est renseignée pour tous les types et après les champs sont renseignés ou non selon le type.

TypeMarquechampAchampBchampCchampD
Commandetotorenseigné--renseigné
Commandetitirenseigné--renseigné
Réservationtoto-renseigné--
Achattoto--renseigné-
Achattiti--renseigné-
Achattutu--renseigné-

Mon but est d'obtenir le résultat suivant dans mon tableau dynamique :

TYPECommande

RéservationAchat
MARQUEADBC
toto
titi
tutu

Pour résumer, je voudrai que ma dimension type soit au dessus et que mon indicateur A soit affiché uniquement pour le type qui lui correspond. Actuellement les 4 indicateurs s'affichent pour chaque type (avec bien entendu des valeurs vides dès qu'un indicateur n'est pas renseigné pour le type). Cela semble assez logique car tout est dans une même table donc techniquement l'indicateur A existe pour tous les types, c'est juste qu'il est à vide pour certains.

Je pensais me servir du conditionnel sur les expressions mais si je dis sur mon indicateur A "if Type='Commande'" cela supprimer l'indicateur partout.

Avez-vous une idée ?

Merci d'avance,

Alexis.

5 Replies
avinashelite

Change your dimension order , Mark column (as per the example) as the 1st dimension then Type as the 2nd dimension and then do the Pivoting on the 2nd dimension i.e Type . That should give you the desired results 

vinieme12
Champion III
Champion III

Hi Alexis,

I've Attached a sample app to replicate your desired output.

Please ensure you read and understand the load script as that is where the real trick is. This needs to be performed using Crosstable when you load your data. Google to find more info about it.

As of now you can refer to what i've done within the app.

CrosstabPivot.png

Vineeth Pujari
If a post helps to resolve your issue, please accept it as a Solution.
vinieme12
Champion III
Champion III

Hi Alexis,


Has the solution worked for you?

Vineeth Pujari
If a post helps to resolve your issue, please accept it as a Solution.
Not applicable
Author

Hi Vineeth,

Thx for your answer.

I have a problem with this solution :

Sometimes, I need a field to calculate another.

For example, "count(distinct if(champA=1,champC))". So i need champA and champC on each line and i can't put champA in CrossTable, am i wrong ? But if i don't put champA in CrossTable, i will have champA for each type.

vinieme12
Champion III
Champion III

Hi Alexis,

Can you post sample data and a sample dashboard in excel ?

What is this expression evaluating? count(distinct if(champA=1,champC))

Vineeth Pujari
If a post helps to resolve your issue, please accept it as a Solution.