Unlock a world of possibilities! Login now and discover the exclusive benefits awaiting you.
Hallo,
Ik krijg een datalevering, waarbij cumulatieve en niet cumulatieve berekeningen zijn gemaakt.
Nu wil ik dat specifiek doen op de benodigde gegevens van die kolom in de expressie.
if(Max(WeekEinde) < JaarMaand, sum(X))
vb voor de maand juni wil ik van kolomX de waarde zien van 28 juni, dat is de laatste week van de maand juni.
ie kan mij hierbij helpen? Of is er een andere mogelijkheid?
Alvast mijn hartelijke dank!
Geen probleem. Dan genereer ik zelf wat data. Maar dan moet je zelf de oplossing op je eigen document toepassen. Zie bijgevoegd voorbeeld.
PS post de volgende keer maar in deze groep: Dutch User Group . Dan vallen we de rest niet lastig met onze onbegrijpelijke Nederlands. ![]()
Hallo,
Het is dacht ik niet echt mogelijk om binnen een expressie ook nog eens het maximum van een range te gaan bepalen.
Ik zou dit dan ook binnen het script-gedeelte oplossen. Een mapping load, waarbij je Groepeert per JaarMaand, en daarbinnen het maximum van Weekeinde selecteert. Dat maximum breng je dan in je totale dataset in.
Map_max:
Mapping LOAD
JaarMaand,
Max(WeekEinde)
FROM...
GROUP BY JaarMaand;
DATA:
LOAD *,
Applymap ('Map_max', Jaarmaand) as Maxmaand
FROM ...;
De formule ziet er dan als volgt uit : If (Weekeinde = Maxmaand, X)
Hallo Johan,
Dank je wel voor je reactie!
Ik begrijp je antwoord en is een mooie oplossing om niet mijn kalender aan te moeten passen.
Punt is dat ik in de geleverde Excel data kolommen heb met en zonder cumulatieve berekeningen. Ik heb ook kolommen waarbij ik de weken die in de maand vallen wel met een sum moet berekenen.
In jouw optie geldt de oplossing voor deze gehele excel helaas voor mij.
Hallo Nelly,
Afhankelijk van het aantal kolommen, zou je de mapping tabellen kunnen uitbreiden, en zo enkele kolommen meer maken met allemaal gecumuleerde cijfers erin.
Map_sum1:
Mapping LOAD
JaarMaand,
Sum(X) <-- variabelen aanpassen
FROM...
GROUP BY JaarMaand;
Alles hangt er natuurlijk van af hoeveel kolommen je zo hebt.
Groeten,
Johan
Hoi Johan,
Ik ga dit uitproberen.
Mijn hartelijk dank!!
Groetjes, Nelly
Kan je een bestandje (excel of qlikview) met voorbeeldgegevens uploaden?
Hallo Gysbert,
Ik kan de Excel niet sturen vanwege privacy gevoelige data.
Maar ik kan je wel wat meer uitleg geven.
Groetjes, Nelly
Geen probleem. Dan genereer ik zelf wat data. Maar dan moet je zelf de oplossing op je eigen document toepassen. Zie bijgevoegd voorbeeld.
PS post de volgende keer maar in deze groep: Dutch User Group . Dan vallen we de rest niet lastig met onze onbegrijpelijke Nederlands. ![]()
Hoi Gysbert,
Dank je wel voor de hulp! en de hint van de groep.
Het werkt al met de Firstsortedvalue, nu de kalender nog aanpassen.
Groetjes, Nelly